Definicja user experience

UX to doświadczenia użytkownika

User experience to wszystkie aspekty interakcji klienta z firmą, jej produktami oraz usługami. Najważniejszym elementem, który składa się na dobry UX jest spełnienie potrzeb konsumenta bez zbędnych przeszkód i kłopotów. Kolejnym elementem jest prostota i elegancja produktu, których posiadanie jest przyjemność użytkowania. Tutaj w głównej mierze chodzi o równowagę między funkcjonalnością interfejsu (UX), a dobrze zaprojektowaną szatą graficzną (UI).

User Experience

Jak poprawnie mierzyć UX?

          Wydajność

              Czyli jak szybko użytkownicy wykonują zadania w systemie który poznali?

          Popełnianie błędów

              Czyli ile błędów popełniają użytkownicy wykonując ruchy na Twojej stronie. Jak potrafią sobie z nimi radzić?

          Szybkość uczenia się

              Określamy jak szybko użytkownicy radzą sobie przy pierwszym kontakcie ze stroną.

Proces projektowy

Jak podchodzi się do procesu projektowego?

1. Pomysł

Wszystko w UX zaczyna się od idei oraz określenia jakie narzędzia, zasoby oraz jaka technologia jest nam potrzebne do realizacji danego przedsięwzięcia. Dobrze jakbyś w tym miejscu miał już ustalony budżet.

2. Analiza

W tym punkcie trzeba dokładnie określić działanie pod dany projekt. Musisz poznać infrastrukturę biznesu pod który dane przedsięwzięcie się zalicza. Musisz zrozumieć potrzebę użytkowników korzystających z serwisu. Zrozum kontekst.

3. Strategia

Ustal jasną koncepcje produktu lub usługi jaką prowadzisz. Musisz mieć jasność w jaki sposób chcesz zaprojektować dany serwis oraz w jaki sposób będzie on odpowiadał na potrzeby użytkowników (nie chodzi tutaj o dział obsługi klienta na stronie 🙂 )

4. Plan i makieta

Gdy już posiadasz odpowiednią ilość informacji i Twój research na temat produktu powiela tylko te same informacje – projektuj makietę. To jest także czas, gdzie testujesz swoje pomysły czy spełnią potrzeby użytkowników.

5. Design i wdrożenie

Tutaj ubierasz funkcjonalność w emocje. Kiedy już stwierdzisz, że makieta posiada finalny wygląd – trzeba stworzyć do niej poprawne UI. Grafika powinna być czysta, nie wpływać w żaden sposób na trudności w użytkowaniu serwisu oraz odpowiadać identyfikacji Twojej firmy. Czysty kod także tylko przyczyni się do lepszego użytkowania strony.)

6. Udoskonalenia

Pamiętaj, że Twój produkt cyfrowy nigdy nie posiada końca projektowego. Dbanie o komfort użytkownika, poprawę serwisu pod względem funkcjonalności oraz odpowiednio rozłożony w czasie redesign strony to wymogi jakie musisz spełnić, aby nie tracić swoich użytkowników.

Mantra projektowa

Dlaczego użyteczność jest taka ważna?

W dzisiejszym świecie każdy użytkownik ma zamierzony cel, gdy wchodzi na daną stronę internetową. Musisz pomóc mu w odnalezieniu tego czego chce od Twojego serwisu. Klient nie może się zgubić na Twoim layoucie. W innym przypadku straci zainteresowanie, a ty tracisz pieniądze.

Następny
7 sposobów na dobrze zaprojektowaną stronę
Comments are closed.